Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد

جدیدترین دستاورد دانشمندان برای تعیین تاریخ زمین

• ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
جدیدترین دستاورد دانشمندان برای تعیین تاریخ زمین

به گزارش شهرآرانیوز - زمین شناسی یکی از دانش‌هایی است که بشر با استفاده از آن به تحولات در طول تاریخ سیاره ما دست می‌یابد، اما دانشمندان به تازگی معیار جدیدی در دست توسعه دارند که با استفاده از دانه‌های شن و ماسه می‌توان جزئیات بیشتری از این تحولات را آشکار کرد و درک درست تری از تاریخ زمین به دست آورد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانه‌های شن در یک ساحل می‌توانند بیشتر از آنچه ممکن است فکر کنیم درباره تاریخ این سیاره به ما بگوید، چیزی که دفعه بعد که برای شنا یا آب بازی به ساحل می‌روید باید به آن فکر کنید. دانشمندان معیار جدیدی برای تعیین آنچه «اثر انگشت توزیع سن» ماده معدنی زیرکُن Zircon در ماسه می‌نامند، توسعه داده اند که می‌توان از آن اثر انگشت برای فاش کردن تحولات سطح زمین در طول میلیارد‌ها سال استفاده کرد.

زیرکن از جمله کانی‌هایی است که زمین شناسان به آن توجه بسیاری دارند، زیرا اغلب زمانی که قاره‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند، تشکیل می‌شود. به عبارت دیگر این کریستال‌ها در برخی موارد می‌توانند میلیارد‌ها سال قدمت داشته باشند و حجم عظیمی از تاریخ را با خود حمل می‌کنند. دوام زیرکن آن را در برابر فرسایش زمین شناسی مقاوم می‌کند و با تشکیل رسوب، اطلاعات را همراه با آن ذخیره می‌کند. همان طور که پوسته به هم سابیده می‌شود و سنگ‌های جدید را وادار به انجماد می‌کند، یک مهر زمانی از سن سنگ در ترکیب آن حفظ می‌شود، بنابراین حتی زمانی که به دانه‌های ریز خرد می‌شود، می‌توان آثاری از این تاریخ را جمع آوری کرد.

میلو برهام، متخصص رسوب شناسی از دانشگاه کرتین استرالیا، می‌گوید: «سواحل جهان صادقانه تاریخ دقیقی از گذشته زمین شناسی سیاره ما را ثبت می‌کنند، با میلیارد‌ها سال تاریخ زمین که در زمین شناسی هر دانه شن حک شده است و حالا تکنیک جدید ما به باز کردن قفل این اطلاعات کمک می‌کند.» با کشف توزیع سنی زیرکن در یک نمونه شن - از نمونه‌های جدید تا قدیم از نظر زمین شناسی - این تکنیک جدید دانشمندان را قادر می‌سازد تا بفهمند که چه رویداد‌های کوه زایی در قرون منتهی به شکل گیری این زیرکن‌ها رخ داده است.

به گفته محققان، این رویکرد حتی می‌تواند روشن کند که چگونه زمین برای اولین بار یک بیوسفر قابل سکونت را ایجاد کرد، که بیشتر از دیگر روش‌های تجزیه و تحلیل زمین شناسی به گذشته توجه دارد. مزیت دیگری که این روش تحقیقاتی جدید نسبت به روش‌های موجود دارد؛ این است که می‌توان از آن برای درک حرکات تکتونیکی (زمین‌ساخت) استفاده کرد، حتی زمانی که سن رسوب آن مشخص نیست (سناریویی که محققان اغلب گرفتار آن می‌شوند).

این تیم روش جدید خود را با سه مطالعه موردی رسوبات در آمریکای جنوبی، قطب جنوب شرقی و استرالیای غربی آزمایش کردند که نشان می‌داد اثر انگشت توزیع سن چگونه کار می‌کند. کریس کرکلند، ژئوکرونولوژیست دانشگاه کرتین استرالیا، می‌گوید: «به عنوان مثال، رسوبات در سواحل غربی و شرقی آمریکای جنوبی کاملاً متفاوت هستند، زیرا دانه‌های جوان بسیاری در سمت غرب وجود دارد که از فرو رفتن پوسته در زیر قاره، ایجاد زلزله و آتشفشان در «آند» ایجاد شده است. درحالی که در سواحل شرقی، همه چیز از نظر زمین شناسی نسبتا آرام است و ترکیبی از دانه‌های قدیمی و جوان وجود دارد که از انواع سنگ‌ها در سراسر حوضه آمازون جمع آوری شده است.»

منبع: فرارو